Dráteník
Opera
Po 64 letech zavítá Dráteník zpět do Olomouce! Při příležitosti 160. výročí úmrtí skladatele Františka Škroupa bude uvedena první česká opera, která ve světové premiéře zazněla v roce 1826. V roli dráteníka se představí Matúš Šimko.
Volantes OrchestraŠkroupklasicismusscénickýopera
DŮM U PARKU, Olomouc
Příběh
Lásce neporučíš. Růžena a Vojtěch se do sebe zamilovali na první pohled, ale jejich otcové s nimi mají jiné plány.
Dráteník je komická opera o dvou dějstvích českého skladatele Františka Škroupa na libreto básníka a překladatele Josefa Krasoslava Chmelenského Je to první původní česká opera, tj. opera napsaná na české libreto.
Historický kontext
František Škroup (1801–1862) – 160 let od úmrtí
Obsazení
Dráteník: Matúš Šimko
Růžena: Lenka Cafourková Ďuricová
Vojtěch: Vincenc Ignác Novotný
Liduška: Zuzana Badárová
Květenský: Aleš Janiga
Lána: Jiří Miroslav Procházka
Kůl: Martin Vodrážka
Hranatý/Chmelenský: Martin Mihál
Volantes Orchestra
Marek Čermák – hudební nastudování
Kateřina Křivánková – režie
Sylva Marková – kostýmy, scéna
Studio Volantes – produkce
Obsazení
Matúš Šimko vystudoval současný zpěv na Konzervatoři J. L. Bellu a právo na Univerzitě M. Bela v Banskej Bystrici. Ve studiu zpěvu pokračoval pod vedením prof. Vlasty Hudecové.
V roce 2021 poprvé hostoval v Theater an der Wien, kde zpíval roli Compagno di Piacere v Cavalieriho Il rappresentatione di Anima e di Corpo pod taktovkou Giovanni Antoniniho a v režijním nastudovaní Roberta Carsena.
V opeře Slovenského národního divadla debutoval v roli Pedrilla v Die Entführung aus dem Serail (Únos ze serailu , W. A. Mozart). V SND následně zpíval roli Valeriána v opeře Rozprávka o šťastnom konci (P. Zagar), námořníka a druhou čarodějnici v opeře Dido and Aeneas (H. Purcell), komentátora v Zuzanka Hraškovie (J. Grešák). Se souborem Musica Aeterna nastudoval postavu Amintas v Dafné (A. Caldara). Do jeho operního repertoáru dále patří: Linco z Cupido perfido (M.-A. Charpentier), Le Jeu z Les Plaisirs de Versailles (M.-A. Charpentier), Junger Diener z Elektra (R. Strauss), mladý Mozart z Haydn večeří s Mozartem (S. Solovic), Le renard z Renard (I.Stravinsky).
Do Matúšova koncertního repertoáru patří početná písňová literatura, duchovní díla z období baroka a klasicismu, také mnoho kantát od J.S. Bacha, Handla, Telemanna, Boismortiera, Cléraumbalta.
V oratorním repertoáru Matúš zpíval sólové party a postavy: Tempo z Il trionfo del Tempo e del Disinganno (G. F. Händel), Krista z Maddalena ai piedi di Cristo (A. Caldara), Consigliero zo San Giovanni Battista (A. Stradella), tenorové sólo v Messiah (G. F. Händel), také tenorové sólo v Weihnachts-Oratorium, Matthäus-Passion, Johannes-Passion, Markus-Passion (J.S. Bach).
Matúš spolupracoval s tělesy jako Il Giardino Armonico, Orchester 1756, Philharmonisches Orchester Heidelberg, orchestr Filharmonie Brno, Moravská Filharmonie Olomouc, Solamente Naturali, Musica Aeterna, Il Cuore Barocco, Musica Figuralis, Czech Virtuosi, orchestr Slovenskej Filharmónie,Ensemble Spectrum, Quasars Ensemble, Zlatý vek gitary, Komorný orchester ZOE a další.
Vystupoval na festivalech ako Næstved Early Music Festival, Dánsko (umelecké vedenie Jordi Savall), Festivale du Périgord Noir, Francúzsko (dirigoval Iñaki Encina Oyón), Bratislavské hudobné slávnosti (písňový recitál recitál s Evou Šuškovou a Peterem Pažickým), Bratislava Mozart Festival.
Sopranistka Lenka Cafourková Ďuricová vystudovala zpěv na Janáčkově akademii múzických
umění v Brně u profesorky Natálie Romanové-Achaladze. Své pěvecké vzdělání si během
studií rozšířila na Mistrovských pěveckých kurzech u Petra Dvorského, Gabriely Beňačkové a
Reginy Renzowé Jürgens. Již během studia byla v roce 2010 vybrána jako sólistka prestižního
koncertu mladých talentů „Morgenstern“ ve Vídni. O rok později již hostovala v Národním
divadle v Brně jako Pamina v české pohádce „Papageno hraje na kouzelnou flétnu“ (podle
slavné Mozartovy opery). V rámci studia ztvárnila roli Popelky ve „Veselohře na mostě“ od
Bohuslava Martinů, roli Angeliky v opeře „Suor Angelica“ Giacoma Pucciniho a roli
Mařenky v „Prodané nevěstě“ Bedřicha Smetany. S tou úspěšně debutovala v roce 2013 v
Moravském divadle v Olomouci, kde jí dramaturgie nabídla i ztvárnění postavy Vendulky v
další Smetanově opeře „Hubička“ (2015). Z dalších úspěšných operních inscenací jmenujme
ještě postavu La Folie komické opery „Platée“ francouzského barokního skladatele Jeana
Philippa Rameau na Hudebním festivalu Znojmo (2014). Za tuto postavu byla dokonce
jmenována v širší nominaci na cenu Thálie. O dva roky později na stejném hudebním
festivalu zazářila po boku Adama Plachetky jako Zerlina v Mozartově opeře „Don Giovanni“.
V prosinci roku 2018 se představila v Moravském divadle v Olomouci jako Jenůfa v opeře Její
pastorkyňa Leoše Janáčka. Lenka Cafourková Ďuricová se věnuje bohatě i koncertní činnosti.
Je laureátkou Písňové soutěže Bohuslava Martinů v Praze. Rovněž je vyhledávanou
interpretkou hudby starých Mistrů. Od roku 2011 trvale spolupracuje s „Czech Ensemble
Baroque“ (zabývající se stylovou interpretací starších slohových období), od roku 2015 s
vokálně-instrumentálním souborem „Ensemble Inégal“ a rovněž s pražským barokním
orchestrem „Collegium 1704“. S těmito tělesy již natočila několik CD. K jejím uměleckým
úspěchům patří také koncertní tournée v Číně (2016) a sólový debut na Pražském jaru (2017).
Od roku 2019 vyučuje sólový zpěv na Konzervatoři Brno.
Narodil se 30. 6. 1999 v Praze.
Absolvoval Gymnázium a Hudební školu hl. m. Prahy a v roce 2018 byl přijat na Universität für
Musik und darstellende Kunst ve Vídni do čtyřletého bakalářského studia do třídy univ.prof. Margit
Klaushofer, později Benjamina Brunse, u nějž studuje doposud.
Během studií v Praze získal první ceny například v soutěžích Iuventus Canti – mezinárodní soutěž na Slovensku (2014), Písňová soutěž Bohuslava Martinů (2015) – titul absolutního vítěze soutěže,
Mezinárodní pěvecké soutěž – Giulio-Perotti-Gesangwettbewerb (2015) Pěvecká soutěž Antonína Dvořáka v Karlových Varech (2016) – v kategorii Operní naděje.
Svůj operní debut měl v roce 2016 v roli Bastiena z opery W.A.Mozarta Bastien a Bastienka a
provedl ji s Jaromírem Nohavicou, mimo jiné, i v jeho ostravském divadle Heligonka. Sólově zpíval s orchestry, jako jsou FOK (Rudolfinum 2015, 2017) nebo Janáčkova Filharmonie (projekt Jeunesses musicales 2019). V následujícím roce byl součástí projektu ansamblu Musica Bohemica v čele s Jaroslavem Krčkem, kde společně s Dagmar Peckovou natočili vánoční CD Exaltatio. V letech 2017–2021 byl jako sólista každoročním hostem festivalu Olomoucké barokní slavnosti, kde nastudoval řadu rolí. (Např. W. A. Mozart – Apollo et Hyacinthus – Oebalus (2018), T. Hanzlík – Pyramus et Thisbe – Pyramus (2019), C.A. Badia – La Psiché – Mercurio (2020) a další).
Během Vídeňského studia zpíval v zámeckém divadle Schönbrunn například roli Scaramuccia (R.Strauss – Ariadne auf Naxos) nebo Vaška (B.Smetana – Prodaná nevěsta). V roce 2020 se svým kolegou Janem Kukalem založili studentský umělecký festival Classfest, který probíhá dodnes ve středních Čechách.
V červenci roku 2021 zpíval v opeře L´Arianne Bohuslava Martinů v rámci festivalu Smetanova Litomyšl po boku Kateřiny Kněžíkové, Romana Hozy a i Miloše Horáka. Vše pod režijním vedením Magdaleny Švecové v hudebním nastudování Roberta Kružíka. V prosinci téhož roku zažil svůj divadelní debut ve Slezském divadle Opava ve scénickém nastudování oratoria Stvoření Josepha Haydna v roli Uriela ve spolupráci s dirigentem Oliverem Dohnányi.
V dubnu 2022 měl debut s Czech Ensemble Baroque, kde zpíval po boku kontratenoristy Andrease Scholla pod vedením Romana Válka a Terezy Válkové.
V únoru roku 2023 se ujme role Dona Ottavia v opeře Don Giovanni W. A. Mozarta ve Slezském
divadle Opava pod taktovkou Vojtěcha Spurného.
Zároveň se ve volném čase věnuje poezii. Jeho texty zhudebnil skladatel Tomáš Hanzlík v písňovém cyklu „Ženy, pivo, zpěv“, se kterým momentálně, v doprovodu klavíristy Martina Smutného, koncertují po celé republice.
Sopranistka Zuzana Badárová sa sólovému zpěvu začala aktivně věnovat při studiu Hudební vědy na Masarykově Univerzitě. Pěvecké vzdělání získala v rámci oboru Teorie a provozovací praxe staré hudby pod vedením Ivany Píchové, a poté navázala na studium historického zpěvu na Janáčkově Akademii múzických umění v třídě Ireny Troupové.
Svoje interpretační znalosti barokní hudby si pravidelně doplňovala absolvováním mistrovských kurzů či letních škol pod vedením předních českých i zahraničních zpěváků jako jsou například Andreas Scholl, Tomáš Král, Dagmar Šašková, Barbora Kabátková, Tore Tom Denys a další. V současnosti je členkou vokálního tělesa Ensemble Versus i Czech Ensemble Baroque a spolupracuje se soubory Ensemble Inégal, Musica figuralis, Capella Regia Praha, či se podílí na projektech Opera na cestách, Klasfolk a dalších.
Barytonista Aleš Janiga je absolventem konzervatoře v Brně a VŠMU v Bratislavě.
Uměleckou činnost zahájil již během studia na konzervatoři a to ve spolupráci se souborem Ensemble Opera Diversa, se kterým uvedl množství původních oper, např. Pickelhering 1607 (Klofáš), Společná smrt milenců v Šinagavě (Pán), Ponava (Král Pluto) a jiné. S tímto souborem spolupracuje dodnes.
Během studia na VŠMU debutoval na operní scéně Státní opery Banská Bystrica v Donizettiho opeře Nápoj lásky, kde ztvárnil postavu kapitána Belcoreho. V roce 2012 se podílel na uvedení opery Carmen od G. Bizeta na operním festivalu v rakouském St. Margarethen v postavě Moralese. Mezi jeho další ztvárněné role patří například Oněgin (Evžen Oněgin, P. I. Čajkovskij), Princ Miroslav (Zakletý princ, V. Hřímalý), Hodiny a Kocour (Dítě a kouzla, M. Ravel), Krušina (Prodaná nevěsta, B. Smetana), Jurásek (Počátek románu, L. Janáček), Ping (Turandot, G. Puccini) a mnohé další.
Na koncertních pódiích spolupracoval se Slovenským komorním orchestrem B. Warchala, Metropolitním orchestrem Bratislavy, Orchestrem SND, Českým filharmonickým sborem a Komorním orchestrem Czech Virtuosi a Internationale Chorakademie Lübeck. Vystupoval na pódiích nejen v Evropě (např. Německo, Rakousko, Francie, Polsko, Slovensko), ale i v Hongkongu, Šanghaji, Taiwanu nebo v Jižní Korei. Od roku 2015 působí jako pedagog klasického zpěvu na Soukromé konzervatoři v Nitře, od roku 2019 také na Konzervatoři Brno.
První zkušenost se zpěvem získal v dětském sboru Kantiléna při Filharmonii Brno.
V roce 2004 nastoupil na brněnskou konzervatoř, kde studoval u Mgr. Petra Julíčka, poté klasický zpěv na bratislavské VŠMU pod pedagogickým vedením mim. prof. Hany Bandové-Štolfové, ArtD. V roce 2013 ukončil studium na pražské HAMU u MgA. Martina Bárty. Od roku 2013 je hostem Janáčkovy opery Brno, také spolupracoval s Národním divadle v Praze, Národním divadlem Moravskoslezským v Ostravě, Operou diversou nebo Komorní operou JAMU.
Je laureátem mnoha tuzemských i mezinárodních pěveckých soutěží. Od roku 2011 absolvoval několik ročníků barokních interpretačních kurzů v Holešově pod vedením polského kontratenora Jakuba Burzyńského a v roce 2013 také u Adama Plachetky. Od roku 2016 sám na těchto kurzech vyučuje. S Adamem Plachetkou v roce 2016 spoluúčinkoval na Hudebním festivalu Znojmo v opeře Don Giovanni v roli Masetta. Téhož roku a následně o dva roky později participoval po boku Vojtěcha Dyka jako sólista a člen street choiru na provedení Mše Leonarda Bernsteina.
Vystupoval také na koncertech a prestižních hudebních festivalech u nás i v zahraničí (Slovensko, Polsko, Rakousko, Německo, Italie a Francie). Od roku 2010 je kmenovým členem a sólistou souboru Czech ensemble baroque, se kterým natočil již několik CD. Věnuje se převážně interpretaci staré a soudobé hudby a je jejím vděčným a vyhledávaným interpretem.
Věnuje se také skladatelské činnosti. Základy kompozice získal u Jarmily Mazourové a skladatelské řemeslo dále prohlubuje samostudiem skladeb mistrů minulých dekád a staletí.
V minulosti pořádal mnoho autorských programů jako např. Čierná zem, Modlitba za zítřek, Chléb náš ve zdejší, Domov je tam daleko, daleko, daleko, Duality, (D)Obrovský Skácel a další. V roce 2013 zkomponoval minioperu pro slavnostní zakončení Týdne kávy v Brně a v roce 2014 uvedl část minioprery Hra génia na festivalu Vokál fest. Věnuje se převážně psaní komorních děl.
Jeho hudebně-dramatická balada Ztracený byla v roce 2019 uvedena na koncertu k výročí devadesátin spisovatele Milana Kundery v rámci Mezinárodního festivalu slovanské hudby v Ostravě.
Martin Vodrážka vystudoval HAMU u Naděždy Kniplové, dále se školil u Paola De Napoli, Miguelangela Cavalcantiho a Stephena Austina. Uspěl v soutěžích v ČR, na Slovensku a v USA. Nahrával pro Český rozhlas a Českou televizi. Koncertoval řadě evropských zemí i v USA.
Těžištěm jeho umělecké činnosti je koncertní repertoár. Provedení cyklu Dřevěný Kristus Jana Hanuše ocenila kritika i publikum v Dallasu r. 2019. Byl sólistou Karlovarského symfonického orchestru, Filharmonie Hradec Králové, Jihočeské komorní filharmonie, Jindřichohradeckého symfonického orchestru, Collegium Musicum Berlin a.j..
Vystupoval ve Studiu Hrdinů v inscenaci Krev Wälsungů T. Manna jako Wagnerův Wotan, ztvárnil Heřmana v inscenaci Logika Chaosu souboru Run Operun. V létě 2022 účinkoval jako Vodník v open air inscenaci Rusalky na Vysoké v Památníku Antonína Dvořáka.
Je uznávaným pedagogem zpěvu, vedle vlastního studia působí na pedagogických fakultách Univerzity Karlovy a Univerzity Palackého, kde se jako doktorand věnuje pedagogice zpěvu propojující historickou tradici s poznatky moderní vokologie. Vyučoval na prestižní University of North Texas.
Martin Mihál se narodil 22. 6. 1999 v Bruntále.
Vystudoval hudebně-dramatický obor na Konzervatoři Brno a poté činoherní herectví, pod vedením doc. Lukáše Riegra na Janáčkově Akademii Múzických Umění. Studium ukončil v červnu 2022.
Během studií na JAMU získal tato ocenění:
Najlepší mužský herecký výkon (Tobiáš: Večer tříkrálový aneb Cokoli chcete) – festival Istropolitana Projekt, Bratislava
Nejlepší mužský herecký výkon (Patrick: Na tom nesejde) – I Festival Internacional de
Teatro Joven de Murcia 2022
Na prknech profesionálního divadla se poprvé ukázal v roce 2017 v Mahenově divadle v inscenaci Želary. Hrál zde dvě malé role Vojáka a Vesničana. Hned po této zkušenosti mu byla brněnským Divadlem U stolu nabídnuta role Joeyho v Návratu domů Harolda Pintera. Další účinkování na profesionální scéně si zkusil v muzikálu Děsnej pátek v Městském divadle Brno. Zde si zahrál, co by součást pěvecké a taneční company. Dalším projektem, na kterém se podílel, byla opera Il matrimonio segretto ve Studentském divadle. Přitom se pracovně seznámil s režisérkou Kateřinou Křivánkovou. Poté ještě hostoval v inscenaci Lucerna opět v Mahenově divadle. V létě 2020 si zahrál roli Claridána ve hře Ženy a sluhové. A nejnovější zkušeností, je pro něj role Jana Lucemburského v inscenaci Eliška Rejčka, která letos měla premiéru na Biskupském dvoře (letní scéna MdB). A právě od 1. 8. 2022 bude členem činoherního souboru v Městském divadle Brno.
Marek Čermák je absolventem orchestrálního dirigování na brněnské JAMU. Své hlavní zaměření soustředí na interpretaci tzv. staré hudby, výjimečně na díla 20. století a hudby soudobé. Teoretické a historické poznatky v oboru provozovací praxe založil na studiu hudebních traktátů a archiválií z doby 18. a 19. století, zkušeností orchestrálního řízení a ansámblové hry pak v rámci dirigentské praxe s nejrůznějšími soudobými i historickými soubory, praktické zkušenosti na poli hry komorní a sólové získal u hráčů Shaleva ad El a Jamese Johnstona. V současné době se intenzivně věnuje výzkumu hudby a životních osudů skladatelských osobností působících v rámci moravské provenience.
Je uměleckým vedoucím souboru Musica Figuralis, spolupracuje se soubory Collegium Marianum, Czech ensemble baroque, Collegium Wartberg, Die Freitagsakademie, Capella Ornamentata, Societas incognitorum, Solamente naturali, Ensemble versus, ad.
Těžištěm jeho působení je řízení a propagace projektů zaměřených na obnovené premiéry moravské, rakouské a české hudby z doby 2. poloviny 18. století v autentické interpretaci na dobové nástroje.
Po maturitě na obchodní akademii v Blansku vystudovala klasický zpěv na Konzervatoři Brno (ped. vedení Mgr. R. Jürgens). Nyní je studentkou operní režie na JAMU v Brně (ped. vedení doc. Mgr. V. Málek). K jejím autorským projektům (námět, scénář, režie) patří zpěvohra Byla cesta ušlapaná (Divadlo Kolárka, 2014), pohádka Koupili si rybičku (Divadlo Kolárka, 2017), inscenace Třiďte odpad (Studio Devítka, JAMU, 2018) či inscenace na motivy povídky Divá Bára od B. Němcové V proudu (Divadlo Kolárka a hosté, 2018).
Režírovala opery Medvěd od I. Jiráska (Studio Devítka, JAMU, 2018), v Komorní opeře hudební fakulty JAMU to byly opery Il Matrimonio segreto D. Cimarosy (Divadlo na Orlí, 2019, dirigent D. Binetti), Zkouška lásky od G. Rossiniho (Divadlo na Orlí, 2019, dirigent P. Červák) a Veselohra na mostě od B. Martinů (Divadlo na Orlí, 2021, dirigent F. Urban). Pro mezinárodní festival Janáček Brno režírovala soudobou operu S.A.M.P.O. autorů D. Šimka a O. Kauppinena (Divadlo na Orlí, 2020, dirigent D. Šimek), světová premiéra však byla kvůli pandemii koronaviru odložena. Spolupracovala s Filharmonií Brno – pro festival Moravský podzim 2021 režijně připravila scénické koncerty s názvy Kalokagathia I. a II., na kterých vystoupili např. zpěvák R. Novák, pianistka S. Medková či pěvecký sbor Vox Iuvenalis. V roce 2022 režírovala světovou premiéru opery Psí svět autorů O. Kyase a P. Drábka (ZUŠ Veveří Brno, 2022, dirigent J. Bělohlávek) a operu Dialogy karmelitek skladatele F. Poulenca (Divadlo na Orlí, 2022, dirigent P. Červák), kde byla kromě režie i spoluautorkou českého libreta a dramaturgické úpravy díla. Kateřina je kmenovou režisérkou souboru Ensemble Opera Diversa; zde připravila cyklus minioper P. Drábka a O. Kyase Labské horroroperry (2019) a Manželské miniopery (2021).
Kromě režijní práce se věnuje vlastní hudební tvorbě v kapele eLiška a zajímá se o fotografii (autorské výstavy Kousek z tebe a Bratislavská 61). Také se věnuje pedagogické činnosti a v neposlední řadě svojí rodině.
Sylva Marková pochází z Brna. Roku 2002 absolvovala scénografii na Difa JAMU v Brně (vedoucí ročníku doc. M. Melena), v roce 2006 úspěšně ukončila doktorské studium na téže škole (školitel a vedoucí dizertační práce prof. B. Srba). Spolupracovala na činoherních i operních představeních v divadlech v Brně (NDB, MDB, Feste, Ensemble Opera Diversa, Komorní opera JAMU), v Praze (Archa, Malé vinohradské, Divadlo Komedie), v Plzni (DJKT), v Českých Budějovicích (činohra, opera JD), ve Zlíně (MdZ), v Ostravě (Divadlo Petra Bezruče, NdM – činohra, opera), v Opavě (SDO), v Olomouci (MDO) a v Uherském Hradišti (SD). Významná je její spolupráce s Ensemble Opera Diversa – je autorkou výprav původních oper – Společná smrt milenců v Šinagawě, Dýňový démon ve vegetariánské restauraci, Ponava (Zmizelé řeky), Čaroděj a jeho sluha, Jsem kněžna bláznů.
Roku 2008 úspěšně složila zkoušku z myslivosti a je držitelkou loveckého lístku, od roku 2015 vyučuje scénografii operní režiséry na Hudební fakultě JAMU v Brně.